whispering wall

adres weimarstraat 56
2562 GZ  den haag
the netherlands
tel
e-mail
internet
00 31 (0)6 51 31 61 05
info@whisperingwall.nl
www.whisperingwall.nl
collectiecentraal
atelierinformatie

 


 

SURPLACE

 

Whispering Wall is dit jaar deelnemer aan Festival Design Kwartier 

 

Whispering Wall werkt graag samen met andere kunstenaars en ontwerpers. De samenwerking met Maarten Schenkeveld is gebaseerd op zijn praktijkervaring met potentiële combinaties van materiaal en techniek. Tijdens het eerdere samenwerkingsproject met de Grafische Werkplaats onder de titel Surface toonde (en gebruikte) Maarten een grote vacuüminstallatie in de etalage van Whispering Wall. In het vervolgproject Surplace onderzoekt Maarten samen met Mark de Weijer de inzet van de vacuümtechniek voor XL papier in 2d en 3d. In een tijdelijke werkplaats aan de van Galenstraat treft u eerdere resultaten en zal er ter plekke worden geproduceerd.

 

Vrijdag 19 tot en met zondag 21 mei, dagelijks van 11.00 tot 18.00 uur. 

 

Adres: Van Galenstraat 15.

 

 



www.festivaldesignkwartier.nl
Facebook:DesignkwartierDH
Twitter: @dsgnkwrtr

 

 

 

 

SURFACE

Expositie 2 december 2016 - 20 januari 2017

  

Met werk van:

Ben Faydherbe, Aliki van der Kruijs, Maarten Schenkeveld, Machiel van Soest en Evelyn Snoek.

 
SUR-Face is een onderzoeksproject waarin de mogelijkheden van papier als drager worden onderzocht. Normaliter is papier de drager van een grafisch product. Je drukt op papier, stof, karton of hout. In dit project worden de mogelijkheden van papier als drager onderzocht. Wat gebeurt er als je de drager kunt beïnvloeden omdat je zelf het materiaal produceert en daardoor iets of een extra handeling kunt toevoegen?
 
In dit project bundelen de Grafische Werkplaats en Whispering Wall elkaars expertise, wisselen kennis uit en verkennen nieuwe mogelijkheden. Whispering Wallis open tijdens Hoogtij en valt samen met Eigenwijs Weimar. 

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Den Haag. 

Openingstijden exposities
Expositie 2 dec 2016 -20 januari 2017
Beide locaties open op Hoogtij: vr. 2 dec. 19.00-23.00 u.
Grafische Werkplaats: ma., wo. vr. 10.00-17.00 u. m.u.v. de Kerstvakantie
Whispering Wall: wo-za. 12.00-18.00 u. m.u.v. de Kerstvakantie
 
 

Extra activiteiten
rond SUR-Face


Monday Printing Club, korte workshop blinddrukken/ ma. 9 jan./, 18.00-19.30 u./ kosten 8,- 

Monday Printing Club Special: drie korte lezingen/presentaties van de makers./ ma. 14 jan. 19.30-21.00 u./ toegang gratis, wel reserveren

Workshop papier maken voor professionals in Whispering Wall /za. 7 jan. 13.00-17.00 u./ Kosten 50,-

 

 

Whispering Wall / Atelier Mark de Weijer

Weimarstraat 56
2562 GZ  Den Haag

 

 

 

 

Angeline Dekker


Angeline Dekker ontwikkelt voor haar architectonische constructies bouwelementen van kwetsbare materialen. Behalve keramiek gebruikt ze hiervoor papier. Tijdens workshops bij Whispering Wall onderzocht zij soorten papieremulsies voor haar architectonische elementen zoals balken en deuren. Deze heeft zij verwerkt tot een installatie voor de etalages van Whispering Wall.
De afdruk in papier verwijst naar iets wat al bestaat. Door de manier waarop zij de afdruk (niet) afwerkt ontstaat er een perfecte kopie. Hierdoor heb je enerzijds het besef naar iets nieuws te kijken; anderzijds verwijst het naar iets wat je al kent. Zij gebruikt de kwetsbare kwaliteit van papier om instabiliteit en tijdelijkheid tot uitdrukking te brengen. De afdruk als nieuwe versie van het reeds bestaande geeft het imperfecte en tijdelijke weer.
Angeline Dekker heeft na haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (2002) en de Master in Fine Arts aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam (2005) haar kunstenaarspraktijk in Den Haag gevestigd.

 


 

FRITS WIGGERS


'Mijn papier fascinatie stamt al uit een ver verleden. Mijn vader bracht restanten, afsnijsels papier mee van de drukkerij waar hij werkte, om thuis op te tekenen of mee te knutselen. Sindsdien werk ik graag met en op papier. Vooral de gewone soorten pakpapier, vloeipapier en krantenpapier spraken me erg aan. Met pen, inkt en waterverf ging ik onbevangen te werk. Spatten, vlekken maken, zoals de vochtplekken in een lekkend plafond of van verweerde muren van oude huizen. Ook los gescheurd behang met oude lagen eronder boeide me mateloos. Later kwamen er oude schriften, vergeelde stukken karton en verzamelde resten uit papierbalen bij. Combinaties en composities die zich vanzelf openbaarde.          Hiervan een kleine bloemlezing op deze tentoonstelling met de keuze van Mark de Weijer, die mijn werk heeft opgegraven uit mijn atelier en van verdere ‘recycling’ heeft gered'.
 

 

FELT + PAPER


De collectie Felt + Paper bestaat uit een aantal modellen waarbij vilt en papier met elkaar zijn gecombineerd. Felt + Paper is het resultaat van een samenwerking tussen Vilt aan Zee en Atelier Mark de Weijer. 
De presentatie toont daarnaast vilten lampen en panelen van Vilt aan Zee, papieren en vilten lampen van Celine van Raamt en papieren wandbekleding en lampen van Atelier Mark de Weijer.



Felt + Paper is ook te zien in het Klokgebouw tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven van 18 tot en met 26 oktober. 

  

 

                                                                                    

   

                                                                                       

 

 

                                                                                    

 

 

 

                                                                           

 

JORIS KUIPERS

Joris Kuipers studeerde (1977), aan het Frank Mohr Instituut (MFA Schilderkunst afdeling) Groningen. Op dit moment werkt en woont hij in Rotterdam. Kuipers werk bestaat uit grote (kamervullende) installaties, beeldhouwwerken en collages.Hij vindt inspiratie in historische, weten-schappelijke en/of anatomische bronnen variërend van de houtsneden door Andreas Vesalius tot CT-scans, MRI-scans, autopsie beelden en Gunther von Hagens' plastinations. Net als in een medische daad ontleedt Kuipers het lichaam laag voor laag. Na deze fragmentatie, wordt het lichaam herschikt om tot een nieuwe emotionele betekenis te komen. 

Joris toont sculpturen uit de serie ‘Goodbye George, burn the ship come spring’ en daarnaast collages uit de serie ‘Vollig Losgelost’.

 

              

 

             

            

Debbie Wijskamp

De Nederlandse ontwerper Debbie Wijskamp (1984) is al sinds haar kindertijd geïnteresseerd in het interieur en het creëren van dingen. Sinds haar afstuderen in 2009 is zij actief in haar ontwerppraktijk in Arnhem.
Hier werkt ze aan het ontwerpen en produceren van haar eigen collectie van (interieur) producten en andere objecten.
Debbie Wijskamp laat zich inspireren door de alledaagse voorwerpen en materialen die ons omringen. Hierbij onderzoekt ze de grenzen van de verschillende materialen en technieken om erachter te komen welke mogelijkheden zij bieden om nieuwe objecten zoals meubels en interieur producten te creëren.

         

Circle of Life. Papier, gips, zoutkristallen.

         

Papervases.

Tanya Long

Tanya Long (USA, 1981) voegt een dynamische component toe aan het actuele onderzoek naar de essentie van fotografie. Hierbij werkt ze zonder camera of negatief maar met de fotografische essenties licht, tijd en kleur tijdens intensieve, fysieke handelingen in de donkere kamer. Analoog fotografisch papier wordt als 3-dimensionaal object bloot gesteld aan het licht van de vergroter. Met als resultaat pure fotografie waarin resonanties aanwezig zijn van performance, schilderkunst en sculptuur.

Untitled 2013 Unieke analoge C-prints

Voorgrond lamp Annebet Philips.

Untitled 2011 Installation view

Unique analog C-prints

 

 

 

Annemieke Louwerens

Voor deze gelegenheid verplaatst de kunstpraktijk van Annemieke Louwerens zich van haar eigen projectruimte VITRINE naar de etalage van Whispering Wall. Annemieke Louwerens is een kunstenaar met een aangeboren esthetische zelfdiscipline. Ze werkt op doek, papier, stof, keramiek of in installaties. Elementen die terugkeren in haar werk zijn kleurcomposities, verstoorde patronen met rasters en stippen, (autobiografische) verzamelingen en ordeningen. Geïnspireerd door de papierproducten van Whispering Wall zal zij werken op een grote hoeveelheid onbedrukt fotopapier. Geen foto's dus, maar een site-specific installatie die bestaat uit afdrukken van haar esthetische visuele universum.

Jos de l'Orme

Jos de l'Orme gebruikt het papier als een transfer. Papier als drager van beeld maar ook letterlijk drager van een afdruk. Een inktzwarte afdruk van een houtsnede. Een, in deze tijd, tamelijk archaïsche methode om beeld te reproduceren. Maar bij Jos is het geen modieuze keuze voor het ambacht. Al sinds zijn afstuderen in 1993 hanteert hij de guts, het hout en het veelal Japanse papier. Beeldtaal en materiaal vallen bij Jos op een heel vanzelfsprekende manier samen. Terwijl hij toch vaak forse afmetingen hanteert die juist niet zo vanzelfsprekend zijn voor deze arbeidsintensieve techniek. In dat contrast ligt de verleiding om in te zoomen op het materiaal, de huid van het papier en de inkt, de details in de afdruk, de leesbaarheid van het werk.

Jos had zijn taal snel te pakken in 1993; dat hij die nu nog steeds weet te ontwikkelen bewijst zijn talent en de karakteristieke kwaliteit van zijn werk.

In Whispering Wall toont hij naast houtdruk ook afzonderlijk papier- en houtwerk. 

 

 

 

Monique Kwist

Thema's in haar werk zijn o.a. lichtval, architectuur, lege ruimte en het reizen in andere culturen. 

How to sell, basics (man in Brasil) 2012, hout.

De laatste jaren werkt Monique vooral met grafische technieken zoals fotografisch etsen, hout- en blinddruk.

Recycling houses Indian style (le Corbu)2011

Het hoogwaardig papierafval wat hierbij ontstaat inspireerde haar tot experimenten waarbij de grens tussen het ruimtelijke object en het platte vlak werd onderzocht.

Studio september 2011.

Monique beschouwd recycling als het vermogen om processen te draaien.​

www.kwist.nl

 

 

Renée Boute

Renée Boute is een zelfstandig ondernemer gevestigd in Utrecht, gespecialiseerd in product en grafisch ontwerpen. De ontwerpen zijn gebaseerd op een diepgaand onderzoek naar culturen, geschiedenis en materialen die als waardeloos worden beschouwd.

Met haar projecten duikt ze in andere werelden en samenwerkingen. Het onderzoek is de basis van haar werk.

Voor haar afstudeerproject heeft ze in samenwerking met papiermakerij De Middelste Molen een kookboek ontwikkeld volledig gemaakt van afgekeurd groenten en fruit, waarbij de afgekeurde groenten- en fruitsoorten fungeren als kers op de taart in de recepten. De rol van deze etenswaren wordt op deze wijze 180 graden gedraaid: van compost naar duurzame kost/rauwkost/burgerkost/boerenkost.

Materiaal: aardappel, wortel, ui, prei, pastinaak, asperge, paprika, aubergine, aardbei, appel en peer, AGF Klasse 3.

Schalen gemaakt van appel, peer, ui pre en pastinaak afgewerkt met een natuurlijke beschermlaag tegen water.

www.reneeboute.nl

 

 

 

Jenni-Liisa Yliniva

Onderzoekt onder de tiele Papiertekstiili de combinatie papier met textiel. Daarbij werkt ze leifst met tweedehands materiaal zoals boeken en gordijnen en lamineert deze tot een nieuwe vorm.

www.facebook.com/papiritekstiili

 

 

Annelies Morris

Na een opleiding modevormgeving aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten, werkt Annelies Morris jaren als freelance stylist voor diverse bekende woonbladen, glossy’s en reclame. Het bedenken en uitvoeren van onverwachte stijlcombinaties is haar specialiteit.
Vooral om iedere keer het “avontuur”, te beginnen met een nieuwe zoektocht naar items, die in de sfeer passen, blijft zij  spannend en boeiend vinden.
Het moet een verhaal zijn, waar je in wordt meegesleept.
Mode invloeden blijven in haar werk een grote rol spelen. Door mode wordt je ook enorm geïnspireerd. Vorm en kleur, dat ook weer een link legt naar styling van wonen, eten etc.
De stap naar het ontwerpen en maken van de Wallpaper Fantasy collectie, kledingobjecten, gemaakt van behang, is dan ook niet zo groot.
Ook het feit, dat ze in de styling veel gebruik maakt van dessins en dus stoffen en behang. Behangpapier, niet alleen aan de wand, maar juist als ondergrond voor b.v een stilleven kan heel mooi en verrassend werken.


 

Het project Wallpaper Fantasy is geboren uit mijn behoefte om iets te gaan maken van behang, dat over bleef na fotografie van interieursets. Ik had namelijk een hele verzameling van de prachtigste dure behangsoorten overgehouden en in de kast liggen. Na het eerste korset volgden er allerlei andere kledingstukken en ineens was er een “collectie”. Alle stukken zijn op de naaimachine genaaid en de meeste zijn ook echt “draagbaar”. Dat was de “opdracht”, die ik mijzelf stelde.

De inspiratie voor de “kleding” komt echt overal vandaan. Van sprookjes, oude modeprenten, films  en gewoon uit het hoofd.  Beetje humor sluipt er  als vanzelf in.
De volgorde van maken is heel anders dan bij stoffen kleding en de broosheid en kwetsbaarheid van het materiaal is enorm.
Het zoeken naar oplossingen tijdens het maken en de beperkte keuze van materiaal (uit eigen voorraad) maakte het proces en het resultaat extra spannend.

PAPER WALL PLATES

De borden van behangpapier zijn ontstaan, doordat ik met het materiaal behang verder ben gaan experimenteren. Juist omdat je van kleine resten een uniek bordje kan maken wordt elke combinatie weer anders. Inmiddels krijg ik overal resten behang en oude behangboeken aangeboden.
De wandbordjes worden in series van 10 stuks verkocht via de website.
Op tentoonstellingen heb ik soms een hele wand ‘bekleed’ met bordjes, een geweldig effect.

 

De kleding en bordjes zijn al te zien geweest in;

Het blad Seasons
Ariadne At Home
Evisa behang/stoffenbeurs
Papiermanifestatie uitgeverij Sanoma
Museum Museon (Den Haag)
Expositie Regentenkamer
Margriet Winterfair

ETC Culemborg

Andries Micke

Andries Micke (1969) studeerde architectuur aan de TU Delft. Tijdens zijn studie werd met twee partners de culturele stichting (75+NAP) en een architectenbureau opgericht, na afronding van de studie werd ook nog een IT-bedrijf opgericht, gericht op de bouwsector (suite75).

In 2000 volgt ieder zijn voorkeurspad en gaat Andries verder in de architectuur, hij vervolgt zijn onderneming in 2002 onder de naam MIXD architecture & art. Met kunstenaar Jacqueline Heerema en grafisch ontwerpburo Studio Duel richt hij in 2006 de Satellietgroep op. Satellietgroep groeit van een kunstenaars initiatief uit naar een culturele projectontwikkelaar. De realisatie van 'Badgast', een artist residence aan de boulevard van Scheveningen is een belangrijke mijlpaal.

BADGAST, studio artist in residence, FAST Scheveningen.

Met het doel om bij te dragen aan de culturele infrastructuur heeft MIXD architecture & art hedendaagse ontwerpen voor zowel culturele, private, als maatschappelijk/ commerciële opdrachtgevers vervaardigd en de realisatie hiervan begeleid.

MIXD werkt in opdracht zowel aan architectuur als aan kunstwerken maar ziet de verschillen niet over het hoofd: architectuur dient altijd meerdere doelen terwijl kunst soms autonoom kan opereren. Speciaal voor Whispering Wall zijn prototypes van een stoel van karton ontwikkeld, geïnspireerd op de Z-stoel van Gerrit Rietveld.

Paperback 03

Het werk van Andries Micke is te zien tot 9 december 2012.

 

 

 

Ben Faydherbe

Ben Faydherbe (1958) volgde de opleiding Grafische- en Typografische vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag van 1977-1982. Na een periode werkzaam geweest te zijn voor studio Vorm Vijf in Den Haag begint hij in 1986 een studio met Wout de Vringer. De interesse in de beeldende kunst en vormgeving van de 20e eeuwse avantgarde is een belangrijke inspiratiebron.

Vanaf de start van de studio worden, naast werk voor (semi-)overheid, veel affiches vormgegeven voor de culturele sector, o.a. Filmhuis Den Haag, Theater aan de Haven en het Haagse Zomer festival. In 1998 heeft studio Faydherbe/De Vringer met dit werk een expositie in de DDD Gallery in Osaka met de titel ‘Look back into the future’.

Vanaf 2007 verzorgt Ben Faydherbe de vormgeving voor tentoonstellingen en filmavonden van Stichting Ruimtevaart aan de Loosduinseweg 9. Uitgangspunt voor deze affiches is een heldere beeldtaal waarbij beeldcomplexiteit niet wordt geschuwd.

Ground 3, Stichting Ruimtevaart, 2008.

 

Film lab, Stichting Ruimtevaart, 2009.

 

Jaap Pieters, Stichting Ruimtevaart, 2010.

 

Marian Bantjes over de affiches voor Ruimtevaart: “Some terrifically energetic posters, many of them to do with film, which is captured in a remarkably flickering quality of movement.”

Affiches van Ben Faydherbe zijn o.a. opgenomen in de collectie van het MOMA, NY, Cooper Union, NY en Museum für Gestaltung, Zürich. Sinds 2002 is hij lid van AGI: Alliance Graphique Internationale.

Detail van muur voor Ground 2 (Un)building, 2007.

 

Faydherbe werkt sinds 2003 als vaste vormgever voor Atelier Mark de Weijer en is verantwoordelijk voor de grafische identiteit van Whispering Wall.

The Brush and the Liquid, 2003. Uitnodiging voor Stroom bij de expositie van Mark de Weijer en Henk Hubenet.

 

Het werk van Ben Faydherbe is te zien tot 1 september 2012

 

 

 

André Kruysen

André Kruysen is een kunstenaar met een zeer eigen beeldtaal. Hij werkt op monumentale wijze met licht, vlak en volume in veelal architectonische context. Zijn werk is sculpturaal, constructief en ontwrichtend tegelijkertijd. Het beeld ontstaat op basis van een geheel autonome analyse van de gegeven ruimte, een sterk persoonlijk en natuurlijk handschrift, zonder poespas, altijd raak en recht op het doel af. Zo resideerde André Kruysen een jaar geleden in een tijdelijk atelier een paar deuren verder in de Weimarstraat. Op deze plek, Heden Hier geheten, bouwde hij onder andere aan een beeld wat hij toen, met vooruitziende blik, Weimar revisited betitelde.

Dogon 39x47x18 cm. Karton, gips, olieverf. 2005/2008

Een letterlijke stapeling van ruimtelijk onderzoek, culminerend in een explosie van zichtlijnen, nissen en doorkijkjes, gevat in karton, papier en hout. Het gewone materiaal transformerend tot een duurzaam en betekenis­vol beeld. Reflecterend op de ruimte waar het ontstond en tegelijkertijd als een venster op het wezen van Kruysens kunstenaarsschap. Een integer, doortastend en uniek karakter waar traditionele skills samenkomen met een actuele open blik. Weimar revisited staat nu in de Weimarstraat wederom in de spotlights. Wat we nog graag willen vermelden is dat André Kruysen een prachtig beeld heeft gemaakt met als titel 'Uprising as passage', wat is te zien in het Gemeentemuseum Den Haag. Dit naar aanleiding van het ontvangen van de Ouborgprijs 2011 voor zijn gehele oeuvre.

André Kruysen

Box with tapered sides 1B, 2 22x16x15 cm. Karton, acrylverf. 2008

 

André Kruysen

Box with tapered sides 1B, 3 23x20x14 cm. Karton, acrylverf. 2008

 

Weimar revisited 230x130x80 cm. Staal, hout, plexiglas, schuimkarton. 2011

 

Weimar revisited, detail

Te zien tot en met 31 maart. Uprising as passage tot en met 18 maart. Gemeentemuseum Den Haag